Meny

Salgsbetingelser | Alliance Optikk


Vi ber deg om å lese nøye igjennom våre alminnelige salgsbetingelser før du kjøper produkter fra Alliance Optikk nettbutikk. I tillegg finner du informasjon om linseabonnement og brilleforsikring på denne siden.

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.

 

Kjøp i nettbutikken

Ved kjøp i nettbutikken vil du som kunde få en velkommen e-post. Denne inneholder lenke til innlogging på din side, brukernavnet ditt og passord.
Her kan du administrere dine bestillinger, abonnement, brilleseddel, adresse, kontodetaljer og passord.

https://allianceoptikk.no/nettbutikk/minside/

Gjennomføring av kjøp
  • Når du handler i nettbutikken kan du enten legge inn en engangsordre på kontaktlinser eller opprette abonnement.
  • Når du har sendt inn ordreskjemaet for ønsket kjøp mottar du en e-postmelding fra oss der vi bekrefter at vi har mottatt din ordre («Ordrebekreftelse»). Meldingen inneholder blant annet informasjon om ordren og ordrenummer, samt kontaktinformasjon til butikken du har valgt. Du får en ny e-post når linsene er sendt og betaling er gjennomført. Kjøpet betraktes som sluttført når vi har registrert betalingen.
  • Dersom noen av dine bestilte varer ikke er tilgjengelige eller det oppstår andre problemer med din ordre vil vi ved behandlingen av din ordre informere deg om dette på e-post eller pr telefon.
  • Dersom noen av dine bestilte varer ikke er tilgjengelige vil vi kunne tilby deg erstatningsprodukter av tilsvarende kvalitet og pris. Dersom vi ikke har mulighet til å tilby deg andre varer eller dersom du ikke ønsker et erstatningsprodukt, vil vi tilbakebetale det innbetalte beløpet innen 10 dager fra datoen dette er avklart. Vi tilbakebetaler beløpet på samme måte som du benyttet ved kjøpet.
  • Du kan følge statusen på din ordre under «Mine sider» på nettsiden.
Ditt ansvar som kunde
Du forplikter deg til å følge alle bruksanvisninger som følger med produktene du kjøper i Nettbutikken, samt de anvisninger du får av din optiker.
Ved å gjennomføre et kjøp bekrefter du at:
  • Du har gyldig og gjeldende kontaktlinsespesifikasjon eller synstest som er utarbeidet av en optiker for de produkter du bestiller
  • Den informasjonen du oppgir om dine øynes tilstand tilsvarer informasjonen i din nåværende kontaktlinsespesifikasjon eller synstest
  • Du ikke kjenner til noe som kan medføre at de produkter du bestiller ikke skulle være passende for deg
  • Du ikke opplever noe ubehag med de kontaktlinser eller briller du per tidspunkt er foreskrevet
  • Den ordren som sendes inn via Nettbutikken utgjør en bestilling på produkter til deg og oppfyller dine personlige behov og ikke noen andres
  • Du har juridisk kompetanse til å inngå en bindende avtale, herunder at du har fylt 18 år eller 16 år med samtykke fra foresatt

Linseabonnement

Linseabonnement vil få en prisøkning med inntil 15% fra 01.01.2023. Dette gjelder alle abonnement uansett produsent. Noen abonnement vil få større økning enn andre. Prisøkning skyldes økning i vare- og fraktkostnadene.

Levering og betaling
Linseabonnementet betales med tilknyttet betalingskort. Første leveranse leveres så fort som mulig, merk at noen linser er bestillingsvare, opp til ca 3 uker (disse varene er merket). Betalingskortet blir belastet når vi sender varene fra vårt lager. Leveranse nr 2 sendes etter 3 uker for å sikre at du har nok linser, beløpet trekkes samtidig. Videre leveres linser og månedsbeløp belastes kort pr måned.

Har du bestilt månedslinser abonnement?
Linsene sendes disse så fort som mulig og du mottar linser for 6 mnd. i første forsendelse.
Etter 6 mnd. vil du få ny forsendelse med linser for 6 mnd. osv.
( under forutsetning av at abonnementet er aktivt og ingen utestående fordringer/betalinger)
*merk at noen linser er bestillingsvare, opp til ca 3 uker (disse varene er merket)

Ved manglende betaling / utstående beløp til betaling blir abonnementet stoppet.
Inndriving av forfalte pengekrav kan gjøres ved 3 parts partner (inkassobyrå).
Se mer om inkassoloven 


Oppsigelse av linseabonnement

Ved kjøp av abonnement samtykker du til at det er bindingtid/oppsigelses tid.
Med bindingstid menes endring av styrke, linsemerke og type linse:

  • Sferiske 1-dags linseabonnement: inntil 3 måneder
  • Toriske og multifokale/progressive 1-dags linse-abonnement: inntil 3 måneder
  • Sferiske, toriske og multifokale/progressive 30-dagers/måneds linse-abonnement: inntil 6 måneder

 

 

Brilleforsikring

Brilleforsikring kjøpes i våre butikker og kan kun betales med Vipps. Betalingen løper som “faste betalinger” pr måned i Vipps. Se mer informasjon og vilkår om Brilleforsikring her.

Oppsigelse av Brilleforsikring:
For å si opp din Brilleforsikring avslutter du avtalen i Vipps – faste betalinger.

 


Generelle salgsbetingelser i nettbutikken

Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

 

Partene

Selger er Alliance Optikk AS, Storgata 8 – 3611 Kongsberg, post@allianceoptikk.no, 32 76 61 40, org.nr: 891184522, og betegnes i det følgende som  selger/selgeren. Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som  kjøper/kjøperen.

 

Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

 

Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

 

Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Selger tilbyr betaling fra Vipps, Mastercard, Visa, Alliance Optikk Handlekonto (faktura og delbetaling via Resurs Bank).

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak. Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

 

Levering

Produktene sendes så snart som mulig med vanlig postgang til den adressen du har oppgitt. Forventet leveringstid oppgis for hvert enkelt produkt i Nettbutikken.

Våre leverandører jobber for å sende produktene innen 7-10 dager fra datoen bestillingen ble gjennomført. Med en reservasjon for forsinkelser som ligger utenfor våre leverandørers kontroll skal den totale leveringstiden ikke overstige 30 dager.

Vi ber deg om å kontrollere varene så snart som mulig etter at du har mottatt dem for å avdekke eventuelle skader, feil eller mangler. Dersom du får problemer med produktet skal du ikke bruke det, men kontakte butikken du er tilknyttet i Nettbutikken slik at de kan hjelpe deg med retur.

 

Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

 

Retur og Angrerett

  • Du kan angre kjøpet for kontaktlinsene dine som du har kjøpt online innen 14 dager fra du har mottatt leveransen. For å benytte angreretten kan du fylle ut angrerettskjema og ta kontakt med Kundeservice på linser@allianceoptikk.no
  • Du kan returnere uåpnede pakker innen 14 dager og vil bli refundert for disse.
  • Hvis du returnerer linsepakkene dine per post, betaler du for returkostnader.
  • Vi foretar tilbakebetaling av kjøpesummen så snart vi har mottatt din retur og senest etter 30 dager. Se nærmere opplysninger om angrerett i Skjema for opplysninger om angrerett, som er vedlagt din ordre.

 

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

 

Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

 

Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

 

Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske  utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18  år.

 

Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

 

Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

 

Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23  400  600 eller www.forbrukertilsynet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.

 


Salgsbetingelsene er oppdater 24.10.24

Close

Handlekurv

Innlogging

Logg inn med sms engangspassord

Ny hos Alliance optikk? Registrer deg her

Har du ikke registrert konto hos oss før? Registrering er gratis og med konto kan du lagre dine kontaktopplysninger, få oversikt over dine tidligere ordre og rebestille varer basert på tidligere kjøp.

Her kan du leseom hvordan vi tar vare på dine personopplysninger

Ønsker du linsekontroll abonnement?

Alle linsebrukere oppfordres til å ta jevnlige kontroller fordi øyehelsen best ivaretas ved trygg og sikker bruk av riktige linser. Derfor bør du inkludere linsekontroll 1 gang i året som en del av ditt linseabonnement hos din angitte optiker.
Pris: kr 80kr,- pr. mnd

Velg din optiker

Nei Ja